piątek, 8 maja 2009

Sałatka z owsianymi klopsikami i makaronem z cukinii

Zbieram takie tanie, gazetowe zbiory przepisów na dziwne rzeczy i ostatnio wpadł mi w ręce zeszycik z sałatkami za całe 1,99 (zeszyt, nie sałatka). 98% przepisów wymaga modyfikacji, ale i tak nie używam, przepisów, więc kupiłam i zachwycił mnie przepis na sałatkę z klopsikami. Natychmiast przypomniały mi się pyszne klopsiki owsiane, które skomponowały mi się w myślach z kupioną właśnie cukinią i postanowiłam sałatkę zrobić, przy czym przepisu nie przeczytałam - obejrzałam tylko zdjęcie. Muszę to wziąć pod uwagę w dyskusji nad elementami bloga :)

Zmodyfikowałam nieco przepis na klopsiki, co zapewne ucieszy właścicielkę icantbelieveitsvegan, której nie podobało się puree ziemniaczane :) Oryginalne klopsiki wychodzą słodkawe i chrupiące, a nowa wersja jest bardziej korzenna i delikatna - można sobie wybierać.


Przepis na klopsiki

szklanka płatków owsianych błyskawicznych (z Lidla, bo rozmiękają na papkę)
pół szklanki granulatu sojowego
łyżka sosu 5 smaków z M&S (taki mały słoiczek pełen brązowego czegoś o gryząco korzennym zapachu)
2 łyżki ciemnego sosu sojowego

Wszystko mieszamy w misce i zalewamy wrzątkiem -ok 2 szklanki. Mieszamy i zostawiamy w misce aż nasiąknie na amen i zrobi się bardzo lepkie.

Rozgrzewamy olej na patelni, łyżeczką nabieramy masę i lepimy delikatnie małe kulki, smażymy na złoto. Są bardzo delikatne, mogą się zdekuliścić na patelni (poważnie rozważam kupienie patelni do okonomiyaki, w Polsce aka patelnia do naleśników - ciekawe kto robi wypukłe naleśniki wielkości dna filiżanki), radzę przesuwać je łyżką, nie łopatką. Zdejmujemy z patelni i zostawiamy do ostygnięcia.


Skoro mamy już klopsiki, możemy zabrać się za sałatkę. Moja była w dużej części sałatką "sprzątanie lodówki", więc dużo w niej dodatkowych elementów - garstka oliwek, 3 marynowane cebulki, pokrojone mini kolby kukurydzy - które można pominąć lub zastąpić czymś innym o kwaskowatym smaku jak papryka konserwowa. Ważnymi elementami tej sałatki są sałata, rzodkiewka, cukinia, orzechy, no i klopsiki...


Przepis na sałatkę:


Pół główki średniej sałaty
pół średniej cukinii lub jedna rachityczna
garść orzechów włoskich
garść nerkowców
4 rzodkiewki
5-10 klopsików owsianych
suszone: mięta, rozmaryn, tymianek
sól, pieprz, oliwa
2 łyżki oleju z orzechów - dowolnych lub mieszanka, ja użyłam mieszanki włoskiego z arachidowym
łyżeczka octu jabłkowego
opcjonalnie: malutkie marynowane warzywa, mini kolby kukurydzy, oliwki, korniszony, kapary...


Patelnię rozgrzewamy i wsypujemy na nią sól i suszone zioła - razem ok 4 łyżek; po chwili dodajemy łyżkę oliwy. Wsypujemy kruszone orzechy i nerkowce, chwilę mieszamy, żeby obtoczyć je w mieszance i prażymy przez kilka minut, do zbrązowienia. Zdejmujemy do wystygnięcia.

Cukinię obieramy i kroimy; ja użyłam obieraczki z ząbkami do stworzenia makaronu z cukini, ale jeżeli tego nie macie możecie pokroić na cienkie plasterki - obieraczką lub nożem - i potem ewentualnie zrobić z nich niteczki. Używamy tylko tej części bez pestek. Lekko solimy, żeby nie ściemniała.

Sałatę myjemy, suszymy i rwiemy na kawałeczki. Rzodkiewki myjemy i kroimy na cienkie plasterki. Resztę warzyw w zależności od wielkości kroimy lub nie na kawałki wielkości oliwki.

Mieszamy sałatę, rzodkiewkę, cukinię i orzechy. Przygotowujemy sos: mieszamy olej z orzechów z octem, dodajemy troszkę soli i pieprzu, lekko roztrzepujemy widelcem i polewamy sałatkę. Dodajemy ostudzone klopsiki i delikatnie wszystko mieszamy. Podajemy natychmiast, ale dobrze trzyma się w lodówce.


Tutaj na śniadanie z tostem z razowego chleba i sokiem śliwkowym.


Majowe sniadanie

1 komentarz:

  1. While I surf blog , i found a all new trick in http://pic-memory.blogspot.com/

    Vistor can comment and EMBED VIDEO YOUTUBE , IMAGE. Showed Immediately!
    EX : View Source.
    http://pic-memory.blogspot.com/2009/02/photos-women-latin-asian-pictu...(add photos and videos to Blogspot comments).
    Written it very smart!
    I wonder how they do it ? Anyone know about this , please tell me :D
    (sr for my bad english ^_^)

    OdpowiedzUsuń

Pisz na temat :>

Ranking i toplista blogów i stron