czwartek, 7 lipca 2011

herbata bąbelkowa

Pierwszy raz natknęłam się na ten ciekawy, idealny na lato napój w jakiejś książce - u Marcina Bruczkowskiego? W koreańskim opowiadaniu? Może jednak na blogu? W każdym razie bubble tea od razu przykuło moją uwagę. Najpopularniejsza na Tajwanie, rozprzestrzeniła się w krajach azjatyckich i w każdym zmieniła składniki. W niektórych miejscach obowiązkowo zawiera mleko, w innych nie; powinna mieć w środku kawałki owoców, ale nie musi. Moja wersja jest luźno oparta na przeczytanych przepisach, jest przepyszna w wersji owocowej, ale "uboga" też daje dużo radości.

Podstawą są ugotowane perełki tapioki - można je kupić w każdym sklepie prowadzącym żywność bezglutenową. Należy je namoczyć w ciepłej wodzie, aż urosną a potem gotować aż staną się miękkie i przezroczyste - gotowałam ją tutaj. Warto użyć słodzonej wody lub soku owocowego, bo tapioka sama w sobie smaku nie ma, jest za to przyjemna do jedzenia i ładnie wygląda.



Przepis na herbatę bąbelkową:

Ostudzoną zieloną herbatę lekko słodzimy. Do szklanki wrzucamy kopiastą łyżkę tapioki, zalewamy do 2/3 herbatą i uzupełniamy sokiem owocowym: jabłkowym, brzoskwiniowym, pomarańczowym... Wczoraj wyprodukowałam ładną wersję, niestety nie udokumentowaną, która miała w szklance warstwy:
kruszonego lodu
tapioki
bardzo dojrzałych, rozpadających się malin
białych porzeczek
płatków róż
zalanych zieloną herbatą i słodkim sokiem jabłkowym, udekorowaną plastrem cytryny. Była piękna, pyszna i orzeźwiająca.


Najważniejsze: pijemy ją przez szeroką słomkę, tak, żeby perełki tapioki mogły przez nią przejść. Przez zwykłą też przechodzą, ale z większym trudem:)


Przy okazji chciałabym polecić obejrzany dziś film Królowa słońca. Pojawił się na zeszłorocznym Food Film Fest, organizowanym przez Kuchnię.tv, która potem w ciągu roku emituje je na swoim kanale. Nie przepadam za dokumentami, ale muszę przyznać, że w ramach przed- (lub po-) obiedniego lenistwa udało mi się zobaczyć kilka wartościowych pozycji pochodzących z tego festiwalu.

Królowa słońca opowiada o hodowli pszczół we współczesnym rolnictwie. Punktem wyjścia jest zmniejszająca się ilość pszczół w Stanach Zjednoczonych: autorzy starają się dotrzeć do przyczyn takiego stanu, rozmawiając z przemysłowymi hodowcami pszczół, właścicielami wielkich sadów, nowoczesnymi pszczelarzami i ekologicznymi pasjonatami pszczelarstwa. Dorzucają do tego garść informacji na temat natury i zwyczajów tych owadów.

Mało kto wie, ale postulat nieużywania miodu pojawia się w pierwszej definicji weganizmu, tej ustalonej przez  założyciela ruchu: uważał pozyskiwanie miodu za niepotrzebne okrucieństwo, służące jedynie do zaspokajania naszej przyjemności. Dziś ten postulat dzieli wielu wegan, z bardzo różnych powodów: większość zwolenników miodu argumentuje, że jest on jedynym zdrowym, naturalnym cukrem. Owszem, ale czy potrzebujemy jakiegokolwiek słodzika do życia? Miód jest bardzo zdrowy, ale wrzucony zimą do herbaty ma takie same wartości lecznicze jak łyżka cukru, chyba że wasza herbata jest na tyle chłodna, że możecie włożyć do niej palec i nie czujecie gorąca, jedynie ciepło (jakieś 40 stopni). Miód w wypiekach jest absurdem. Ten film bardzo dobrze pokazuje, dlaczego właściwie powinniśmy zrezygnować z hodowli pszczół, czym ona grozi i do czego może prowadzić.

Tutaj można obejrzeć trailer.


Moje osobiste zdanie jest takie: nie powinno używać się miodu do słodzenia, deserów ani w jakimkolwiek zbędnym celu. Jako lekarstwo jest on cenną alternatywą testowanych na zwierzętach, chemicznych leków na przeziębienie i dlatego uważam, że tradycyjna, zrównoważona, ekologiczna hodowla na małą skalę mogłaby mieć miejsce. Nie potrzebujemy go więcej, niż potrzebowali ludzie 400 lat temu. Pszczoły to inteligentne, społeczne owady zdające sobie sprawę z istnienia ludzi i tego, że są hodowane - i potrafią przeciwko temu protestować. Potrafią też współpracować, jeżeli są traktowane z szacunkiem, a wiemy jak to robić. Jeżeli obstajemy przy tym, że miód jest nam potrzebny, powinniśmy odpowiednio za niego odpłacić, a nie kraść i unieszczęśliwiać jego producentów.

19 komentarzy:

  1. Info dla Warszawiaków: tapiokę można kupić w Hali Marymonckiej :D. Sama chyba się wybiorę i kupię, bo od dawna mnie intryguje a ten przepis przelał czarę... ciekawości :P.

    A ja miodu nie lubię, nie pasuje mi w smaku, lepi się i w ogóle ble ;P. Jeśli potrzebuję akurat jakiegoś 'lepiszcza' w tym stylu to kupuję sztuczny miód (który też jest niesmaczny ;P). Generalnie jeśli mogę staram się przynosić ulgę innym osobnikom, niezależnie od gatunku :)

    Pozdrawiam, Cottie

    OdpowiedzUsuń
  2. po przeczytaniu nazwy zastanawiałam się czym może byc bąbelkowa herbata.. na myśl przyszło mi że po prostu jest trochę spieniona? a to tapioka!

    OdpowiedzUsuń
  3. tapioka wygląda jak jakiś magiczny składnik. nigdy jeszcze nie próbowałam ale słyszałam o niej!!! Muszę nabyć.
    Pozdrawiam
    Monika
    www.bentopopolsku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wpadłabym na takie cudo! Mogłabyś mi zdradzić gdzie kupiłaś tapiokę :)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  5. Ja się od początku lata przymierzam do bubble tea ale listopadowe pogody mnie odstraszyły. Teraz wychodzi słońce powoli więc zrobię :) szczególnie że szczegółowo opisałaś przygotowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. na pewno ją zrobię :) ostatnio piję tylko herbatę i już nie wiem czym "odnowić" smak, a tu proszę, przepis jak znalazł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale śmieszna ta herbata bąbelkowa. Ja też taką sobie zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, jestem właścicielką pierwszego w Polsce lokalu, który serwuje koktajle bubble tea o przeróżnych smakach z herbatą jaśminową i nie tylko. Zapraszam serdecznie do Świnoujścia na promenadzie, lub już niedługo do Szczecina. Dodatkowo możecie Państwo zobaczyć nas na facebooku :-)http://www.facebook.com/pages/YanTea/230787286954790
    Dla Was musi być koniecznie pierwsza prawdziwa herbata bąbelkowa za darmo ! Pozdrawiam. Mój mail mhuk89@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki wielkie za propozycję, na pewno skorzystam i przepraszam, że dopiero teraz odpisuję, ale nie miałam dobrego dostępu do internetu

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszamy już niedługo na herbatę z tapioką do naszego lokalu Bubble Tea w Warszawie ;)
    https://www.facebook.com/pijherbate

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszamy do Pij herbatę na Chmielnej 10 !!!
      Dużych kuleczek tapioki nam pod dostatek ;)

      Usuń
  12. Nie wiesz, gdzie mogę znaleźć większe tapiokowe kulki? W sklepach widziałam tylko wersję mini (taką jak u Ciebie). Wiem, że smakuje tak samo ;]

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Herbata bąbelkowa czyli popularnie zwana Bubble tea jest po prostu herbatą mrożoną wraz ze specjalną wkładką. W sumie nic ciekawego to nie wnosi i ja nie jestem zwolenniczką takich wynalazków. Wolę sprawdzoną herbatę mrożoną https://www.herbapol.com.pl/produkty/spozywcze/ice-tea-pl która ma swój niezmienny smak od wielu lat. Ja i cała moja rodzina uwielbiają najbardziej herbatę Ice Tea o smaku brzoskwiniowym.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakoś nigdy nie miałam okazji napić się takiej herbaty i chyba nie specjalnie bym chciała. Dla mnie herbata musi wydobywać naturalny smak jak mają https://big-active.pl/ lub po prostu być owocowa. Żadne chemie nawet nie wchodzą w grę gdyż wtedy herbata traci wszystko to co ma najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeżeli chodzi o mrożoną herbatę to od dawna przyrządzam ją sama w domu wg przepisu. Obowiązkowo dodaję do niej cytryn oraz mięty, która nadaje herbacie orzeźwiającego smaku. Napój podaję następnie w specjalnych szklankach do serwowania herbaty https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/naczynia-serwowania-napojow/szklanki razem z słomką oraz kostkami lodu. Herbata idealnie gasi pragnienie oraz przynosi ulgę w duże upały. Polecam ją wszystkim zwłaszcza na lato.

    OdpowiedzUsuń

Pisz na temat :>

Ranking i toplista blogów i stron